onsdag 26 november 2008

Höst- och vinterjobb

Man kan nog säga att det blev en intensiv och "riktig" höst. Dagtemperaturen lade sig bekvämt kring 5 grader, löven trillade av som de skulle och gräset slutade växa ordentligt. Jag var lite rädd att vi skulle få en "flamshöst" som vi har haft något år med temperaturer på uppåt 15 grader i början av november. Nä, på Norrviken har allt avmognat som det ska och hösten har gjort sitt.

Så plötsligt dök vintern upp. Åtminstone vinter som vi kallar den i Skåne. Det blev ett par minusgrader och föll lite snö och det höll dessutom i sig ett par dagar. Och redan i slutet av november. Det är i mitt tycke, ganska tidigt.

Som tur var hann vi samla upp de allra värsta lövhögarna innan det blev för klaffsigt och/eller fruset. Jag som var ny förra hösten var då väldigt nitisk i lövuppsamlingen, men har efterhand upptäckt att lövhanteringen inte behöver göras så noggrant överallt. Det är begränsat till ett par ställen i trädgårdarna där löven ställer till det om det får ligga kvar för länge och det är uteslutande på gräsmattor. Exempel är under avenbokarna vid spegeldammen samt under rödeken borta vid österländska terrassen. Dessutom blåser det oftast ihop lövhögar på lite strategiska platser som också lämpar sig för upptagning nu.

Det har hänt en hel del annat också i trädgårdarna under hösten och jag känner mig betydligt säkrare inför nästa säsong än jag gjorde förra året. Framför allt därför att vi hunnit med så mycket redan i höst. Trädgårdsmästarstudenterna har hjälp till med dubbelgrävning och kultivering av blomster- och rabattytor i nordtyska planteringen, renässansen samt Abelins väg och huvudaxelns bäddar.

Dessutom har vi slitit med att höja kronorna på lawsoncypresserna i barockträdgården. Kronutbredningen på dessa har stört mig sen jag kom hit och äntligen fick vi möjlighet att höja dem. Kronkjolarna gick ut i gångarna vilket försvårade skötseln samt framkomligheten på grusgången. Nu har vi höjt dem och tagit bort dem från gången. Vi har också försökt hålla en någorlunda rak linje på kronnivån runt hela barocken så att rummet öppnas upp och blir mer synligt. Denna linje kommer att behöva justeras en aning det kommande året för att insatsen inte ska bli för stor på en gång. Jag är nöjd med resultatet för den här gången. Nedan följer bildexempel och jag är rädd att bilderna inte ger uttrycket rättvisa. Det bör ses på plats.

Före
Efter

Eftersom vi ligger ganska bra till tidsmässigt hinner vi förhoppningsvis med lite slyröjning också innan jul. Vi kommer lägga en hel del på tors park men också arbeta på siktlinjen i väster, även om den kräver mer än så för att öppnas upp ordentligt.

Inga kommentarer: