tisdag 15 april 2008

Blomning och nedtagning


Mitt i all vårrusch passar jag på att slänga iväg ett inlägg om vad som händer.

De japanska körbären har börjat blomma. Det är framför allt ett med vita blommor som jag tyvärr inte känner till namnet på. Om värmen fortsätter lär flera slå ut nu i helgen eller i början av nästa vecka. Frosten är dock ett problem, men vi får hoppas på lite varmare nätter.



Vid odlingsytan där eleverna bl.a ska odla köksväxter har vi idag gjort en ganska stor förändring. De stora cypresserna där som skuggat ut hela ytan har toppats och tagits ned till ca 5 meter. Jag vill betona att detta är ett enormt ingrepp för trädens del och inget man ska syssla med till vardags. Men för ytan och platsen som helhet är det ett enormt lyft. Vi behåller ett insynsskydd mot förrådet samtidigt som vi får en öppnare och ljusare plats för odlingsytan. Dessutom blir det ett helt nytt ytrymme för den japanska valnöten som stod utträngd bakom cypresserna.


Jag vill betona att denna toppkapningsmetod inte är någon trädvård eller något exempel på bra beskärning. Det är helt enkel en anpassning av det befintliga växtmaterialet till platsen.

Mästarrabatterna är på väg att bli klara. Kantskydden är nästan uppe nu och jorden finns på plats. Imorgon räknar vi med att kunna börja plantera.

Inga kommentarer: