torsdag 7 februari 2008

Nytt år- Ny säsong

Första arbetsdagen på det nya året har passerat. Det är nu allt börjar. Hösten har varit en inskolningsperiod men ändå en hård påminnelse om att oavsett storleken på trädgården finns där alltid saker att göra. Och saker att skjuta upp…

…som det här blogginlägget. Jag har inte bloggat tidigare, men mina vänner har sagt mig att det svåraste är det allra första blogginlägget. Därefter flyter det mesta på av sig själv.

Varför en blogg?

Tja, det är nog bäst att vara rak från början. Syftet är för att ge information utåt om vad som händer på Norrvikens Trädgårdar. Sen trädgårdarnas grundare Rudolf Abelin dog 1961 och troligtvis även långt innan dess, har trädgårdarna varit utsatta för hård diskussion. Vad skall hända med trädgårdarna?

Diskussionerna har präglats av ekonomiska och förvaltningsmässiga problem men också om grandiosa byggplaner och oro för trädgårdarnas bevarande. Dessa diskussioner känner jag i dagsläget inte för att gå in närmare i eftersom jag aldrig har gillat att diskutera frågor i svart eller vitt.

Efter detta allmänna uttalande, som vi säkert får anledning att återkomma till vill jag säga att denna blogg huvudsakligen ska berätta om det dagliga arbetet på Norrvikens trädgårdar med fokus på själva TRÄDGÅRDARNA.

I stort och smått vill jag berätta om vad som sker här, vilka arbeten vi utför och varför vi gör dem. Till stor del skiljer sig arbetet inte särskilt mycket från arbetet i en vanlig trädgård. Vi har ett antal delar av området som ska skötas under hela året, vi har en budget som ska hållas och vi vill hålla en bra balans mellan att bevara de historiska trädgårdarna och skapa nya inslag utanför dessa. Växter, jord och redskap skall köpas in, maskiner ska servas, belysning måste ses över med mera med mera. Skillnaden är att trädgårdarna måste vara tillräckligt attraktiva för att locka både nya och gamla besökare. Hur åstadkommer man detta?

Jag ser fram emot ett mycket spännande år och en fantastisk trädgårdssäsong på Norrviken. Hoppas vi får riktigt många besökare!

Trollhasseln, Hamamelis mollis, blommar för fullt:

1 kommentar:

Martin sa...

Det svåra är nog inte det första blogginlägget, utan att bibehålla en kontinuitet och kvalitet i ens inlägg. Detta är något jag själv märker av då jag har mer att göra på arbetet och mindre tid åt att filosofera och skriva saker på bloggen. Måste bättra mig.

Dock, ett mycket bra första inlägg Birger. Må det fortsätta i samma stil!