torsdag 7 augusti 2008

Kaos föder ordning

Stormen som drog in över södra Sverige natten mellan måndag och tisdag ställde till det lite för oss på Norrviken. Jag antar att det kunde varit värre eftersom vi har många träd i utsatta lägen. Lägg därtill att vi den senaste dagen fått enormt stora mängder nederbörd som gjorde marken mindre hållfast. Totalt föll tre större träd och två av dessa var träd med ytliga rotsystem, en silverpil och en balsampoppel. Som tur var var det träd som låg i trädgårdarnas utkanter så uppstädningen var relativt snabbt avklarat. Stort tack till Kenth Persson på Svalbogård för att han kunde ställa upp med kort varsel!

Desto fler större grenar hade vi som föll ned. Som tur var utan några som helst materiella skador eller skador på andra träd. Däremot föll en stor askgren och massakrerade ett bestånd med parkslide som jag gärna hade sett utraderat. Yay!! På sätt och vis är det bra att grenar faller så här i stark blåst eftersom det "rensar" träden från de svagare grenarna som annars kunde riskerat att falla i huvudet på någon. Även mycket småkvistar och löv har lagt sig så trädgårdarna har sett småskräpiga ut de senaste dagarna. Nu börjar vi dock få kontroll på läget igen och har städat upp det mesta.

Samtidigt har vi gjort en stor uppryckning vid Österländska terassen, som egentligen ska kallas för Persiska trädgården. Vi har höjt krontaket på några av de intillliggande träden något så utsikten är ganska skaplig nu. Dum som jag är tog jag ingen "före-bild" så ni får nöja er med en bild på resultatet.

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

3 träd bara - då klarade ni er bra.
skönt att veta.
Jag förlorade 3 träd hemma i min trädgård.