fredag 11 juli 2008

Efter semestern - Kontraster

Så var man tillbaka efter semestern. Normalt skulle jag inte ha någon semester så här mitt i säsongen men i och med läraruppdragen tidigare i vår var jag mer eller mindre tvungen att ta semester nu. Det var egentligen tänkt att jag skulle skriva lite om upplevelser jag haft under semestern i detta inlägg, men det får vänta lite eftersom inlägget annars skulle bli lite för långt.


Man vet att man har bra medarbetare när man kommer tillbaka efter semestern och finner trädgårdarna i bättre skick än man lämnade den. Gräset är välklippt, kanterna är putsade och ogräset lyser med sin frånvaro. Det är många sådana där små detaljer som man som vanlig besökare kanske inte lägger märke till medvetet. Men omedvetet märks det eftersom kontrasterna blir så mycket skarpare. En välskuren gräskant eller en välklippt häck utgör en skarp kontrastgivande gräns mellan gräset/häcken och rabatten/grusgången. Ögat gillar kontraster och vi upplever, allt som oftast, tydliga gränser som någonting ordnat och välstädat.


Trädgårdarna ser verkligen härliga ut så här mitt i sommaren. Det är visserligen inte någon spektakulär blomning, men masseffekten på de blommor vi har är nog så god. Doftlupinerna på Abelins väg blommar för fullt och honungsfacelian blommar fortfarande, även om tiden börjar gå ut för den. Även våra sommarblommorna, blomstertobaken, blommar nu.

I går kväll (torsdags kväll och natten mot fredag) har det varit stor fest här på Norrviken. Det har gjort att parken delvis har varit stängd för besökare onsdag och torsdag. Men eftersom vi kände att vi inte vill stänga för spontanbesökare höll vi gratis guidade turer i parken som blev mycket uppskattade. Faktiskt så uppskattade att ryktet om turerna verkade sprida sig och helt plötsligt stod där massor av folk som ville gå. Tur då att parkpersonalen är så utåtriktade, språkbegåvade och kunniga att de utan vidare kan ta en grupp människor och presentera en rundvandring.

1 kommentar:

Hasse Wester sa...

Jag besökte er vackra trädgård i juni och den var lika vacker som jag trodde. Titta gärna på min trädgårdsspaning på den här länken http://gardener.blogg.se/spaning/2008/june/norrvikens-tradgardar.html